افزایش قیمت روغن پالم مالزی در بازارهای جهانی

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ مدیرکل هماهنگی خریدهای خارجی با اشاره به گزارشهای  اخیر روغن پالم مالزی در هفته‌ی منتهی به ۶ اکتبر نسبت به هفته‌ی گذشته خود۱۰ دلار و روغن پالم اندونزی ۲ دلار در هر تن افزایش یافت، اما قیمت روغن آفتاب‌گردان روسیه و اکراین یک دلار در هر تن کاهش و قیمت سایر روغن‌ها ثابت ماند.

منبع: انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران

قیمتهای فروش آتی روغن پالم در بازار بورس مالزی در ۹ می بازهم افزایش پیدا کرد . در بیشتر قراردادهای موسوم با ۳۹ رینگیت افزایش برای تحویل در ماه جولای به قیمت ۳۶۲۸ رینگیت معامله شد . میزان افزایش قیمت روغن پالم در ۲ هفته اخیر بسیار زیاد بود و به ۱۴۲ رینگیت رسید (برای ماه جولای از ۲۴۸۶ رینگیت ۲۵ آوریل) .

جمع چند فاکتور باعث افزایش قیمتهای روغن پالم گردید :

۱- گزارشات منتشر شده در این خصوص که میزان موجودیهای ذخیره و روغن پالم در اندونزی کمتر از حدی خواهد بود که انتظار می رفت (زیرا میزان موجودیهای جهانی روغن پالم هنوز هم بسیار کم است)

۲- افزایش میزان صادرات روغن پالم

۳- گزارشات حاکی از تولید و موجودیهای کمتر از حد انتظار روغن پالم در اندونزی

در ۱۱ می گزارشات MPOB در مورد تولید و صادرات روغن پالم مالزی و همچنین میزان موجودی ذخیره ها در ماه آوریل منتشر خواهد شد . در ۹ می قیمتهای نفت خام تحت فشار قرار گرفت و کاهش پیدا کرد و به پایین ترین حد در ۵ ماه گذشته رسید . در ۹ می نفت خام برنت به قیمت ۴۸/۷۳ و Wti به قیمت ۴۵/۸۸ دلار در هر بشکه رسید .

 

  نظرات